۲۵۵۶۴۲_۹۸۰

فهرست مطالب

تکنیک‌های ساده برای مذاکره موثر

مدیریت زبان بدن در واقع مدیریت زمان، فضا، حس لامسه، حس بویایی، حالات صورت، تماس چشمی و غیره است. این مهارت به مدیران کمک می‌کند تا در مذاکرات، تغییرات مدیریتی، اعتمادسازی و ارتقای همکاری‌ها، عملکرد بهتری داشته باشند.
مدیریت زبان بدن در واقع مدیریت زمان، فضا، حس لامسه، حس بویایی، حالات صورت، تماس چشمی و غیره است. این مهارت به مدیران کمک می‌کند تا در مذاکرات، تغییرات مدیریتی، اعتمادسازی و ارتقای همکاری‌ها، عملکرد بهتری داشته باشند. آشنایی با برخی از ساده‌ترین تکنیک‌ها، شما را از به دام افتادن در تله‌های زبان بدن حریف حفظ می‌کند.

•    روزنامه را جایگزین تلفن همراه کنید

تحقیقات انجام شده در مدرسه کسب‌و‌کار هاروارد نشان می‌دهد که عریض‌تر کردن بدن و قرار گرفتن‌ آن در حالت کشش و انبساط،  موجب افزایش هورمون تستوسترون (هورمون مرتبط‌کننده قدرت و اعتماد به نفس) و در نتیجه کاهش استرس می‌شود. در نتیجه قبل از شروع جلسه مذاکره، روزنامه را جایگزین تلفن همراه کنید. خم شدن روی تلفن و جمع کردن آرنج‌ها در اطراف کمر موجب افزایش ترشح هورمون استرس می‌شود. در حالی که برای نگه داشتن روزنامه باید بازو‌های خود را کاملا باز کنید و بدن خود را در حالت کشیده نگه دارید. به این ترتیب احساس آرامش کرده و ظاهر قدرتمندتری پیدا می‌کنید.

•    برای کاهش حالات تدافعی، کارت ویزیت خود را ارائه کنید

دست و پای منقبض و جمع شده، نشان دهنده حالت تدافعی است. اگر محصول یا خدمتی را ارائه می‌کنید، به منظور کاهش مقاومت مشتری احتمالی، می‌توانید کارت ویزیت، بروشور، کتاب یا نمونه محصول خود را به طرف مقابل بدهید. اگر در جلسه مذاکره بیش از یک نفر حضور دارند، با مطرح کردن سؤال، از افراد بخواهید تا برای پاسخ دادن دست خود را بالا بگیرند. به این ترتیب موجب شده‌اید که با کشش دست و پا، حالت تدافعی افراد به صورت ناخودآگاه کمرنگ‌تر شود.

•    تقلید حالات فیزیکی، نشان‌دهنده موافقت افراد است

زمانی که افراد در جلسه مذاکره به صورت ناخودآگاه از حالات فیزیکی بدن شما تقلید می‌کنند، در حقیقت موافقت خود را با شما نشان می‌دهند. بنابراین می‌توانید با تقلید از زبان بدن همتای خود، احساس پذیرفته شدن را به او منتقل کنید.

•    مراقب فنجان چای خود باشید

مذاکره‌کنندگان می‌توانند در بعضی از موارد با توجه به شیوه نگه داشتن فنجان چای یا قهوه شما را ارزیابی کنند. زمانی که افراد احساس ناامنی می‌کنند، فنجان خود را بالاتر نگه می‌دارند. تلاش کنید تا در صورت امکان و برای داشتن ظاهر آسوده‌تر، تمامی موانع فیزیکی موجود در مسیر نگاه خود را از بین ببرید.

•    برای اینکه قاطع به نظر برسید، کف دست خود را به سمت پایین نگه دارید

استفاده از کف دست در حرکات بدن نشان‌دهنده تمایل افراد به مذاکره درباره یک موضوع خاص است. نگه داشتن کف دست به سمت پایین،‌ به معنی نزدیک شدن به پایان مذاکره است. بنابراین برای اینکه مقتدر به نظر برسید، هر دو دست خود را روی میز مذاکره و به سمت پایین بگیرید.

•    زبان بدن بر حافظه افراد تأثیر می‌گذارد

زمانی که در ابتدای ملاقات یا جلسه با افراد دست می‌دهید، احتمال اینکه در ملاقات‌های بعدی شما را به یاد بیاورند، دو برابر می‌شود. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر افزایش حافظه شخصی، خم نبودن دستان و پاها در زمان شرکت در جلسات است. نتایج تحقیقات آلان و باربارا پیس، پژوهشگران زبان بدن نشان می‌دهد افرادی که با دستان و پاهای خمیده و جمع‌شده در یک جلسه شرکت‌ می‌کنند، به میزان ۳۸٪ توانایی کمتری برای به خاطر سپردن موضوعات مطرح شده دارند. بنابراین زمانی که بدن مخاطب شما، در حالت انقباض است، یک استراحت بدهید و تا زمانی که خود را آزاد نکرده است، تلاشی برای متقاعد کردن او نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

فروشگاه