۱۳۹۷۰۵۱۶۰۰۱۳۳۲_Test_PhotoA

فهرست مطالب

وزیر صنعت، معدن و تجارت: بسته حمایت از تولید هفته آینده تقدیم دولت می‌شود/یک میلیون شغل در صنایع کوچک و متوسط ایجاد شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

بسته حمایت از تولید هفته آینده تقدیم دولت می‌شود/یک میلیون شغل در صنایع کوچک و متوسط ایجاد شد

محمد شریعتمداری در افتتاح نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط در مصلی امام خمینی تهران با حضور رئیس مجلس گفت: جناب آقای لاریجانی امروز احداث واحدها کوچک صنعتی در اقتصادهای جهان نقش موثر دارد و نقش این صنایع در درآمدهای اقتصاد جهان بی بدلیل است.
وی افزود: ۹۲ درصد از صنایع کشور را واحدها صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد و این صنایع یک میلیون اشتغال دارند و ۱۶٫۸ درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به این بخش است . 
شریعتمداری اظهار داشت: در ایران سهم اشتغال واحدها کوچک و متوسط حدود ۴۵ درصد است و این رقم نشان می‌دهد که این موضوع نیاز به توجه بیشتر دارد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت اظهار داشت: باید به صادرات تولیدات بخش صنایع کوچک توجه بیشتری شود و مدتی صادرات در این بخش تعطیل شده بود، اما در حال حاضر اقداماتی انجام شده و بخشی از تولیدات این بخش در حال صادرات است.
وی افزود: تاب آوری صنایع کوچک از عوامل برون زای تولید کمتر از صنایع بزرگ است، بنابراین از آنجا که عدم قطعیت در حوزه سیاست خارجی وجود دارد، بنابراین انتظارات عقلایی منفی در واحدها ی صنعتی به وجود آمده و به همین دلیل برای حل مشکلات نیازمند کمک مجلس هستیم.
شریعتمداری اظهار داشت: وضعیت صنعت امروز قابل مقایسه با شروع جنگ تحمیلی نیست و تامین نیازمندی‌های این واحدها نیازمند برنامه ریزی دقیق است.
وی افزود: بسته حمایت از تولید هفته آینده تقدیم دولت می‌شود.

شریعتمداری اظهار داشت:‌ در مجموعه واحدهای صنعتی در حال حرکت رو به رشد بودیم، اما تکانه‌ای به عنوان تکانه ارزی وارد شد و ساختار واحدهای کوچک که آسیب‌پذیر هستند را دچار مشکل کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما در کنار این واحدها هستیم و تا پای جان از کمک و مساعدت کوتاهی نمی‌کنیم، گفت: اما در بعضی زمینه‌ها نیازمند کمک مجلس شورای اسلامی هستیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: این واحدها از پیچیدگی مقررات به شدت لطمه خورده‌اند.

شریعتمداری با بیان اینکه برخی به ما خرده می‌گیرند که کمیته تخصصی ارز درست کنید تا مشکلات حل شود، گفت: این افراد فکر می‌کنند اقدامات زمان جنگ برای شرایط فعلی کارساز است، در حالی که این طور نیست و ما باید حتما از راه‌های جدید استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: ما دفاتری در استان‌ها تشکل داده‌ایم، برای رسیدگی به مشکلات صنایع کوچک و متوسط ولی روان سازی دسترسی واحدهای کوچک و متوسط به نیازمندی‌های ارزی امروز یکی از مهمترین مشکلات آنهاست.

وزیر صنعت معدن و تجارت  با اشاره به افزایش قیمت ارز گفت: با نرخ جدید ارز در قالب بازار ثانویه واحدهای تولید مواجه هستند، چند ماه پیش این واحدها با ارز مبادله‌ای یا متقاضی که نصف قیمت ارز در حال حاضر است مواد اولیه خود را تامین می‌کردند و امروز حرکت به سمت مدار بالاتر در عرصه فعالیت‌های تولیدی با گران شدن مواد اولیه و در نتیجه محصول نهایی نیازمند مساعدت بیشتری در واحدهای صنعتی هستیم.

شریعتمداری با بیان اینکه مجلس پیش‌بینی ۳۲ هزار میلیارد منابع در تبصره ۱۸ را داشته است، گفت: باید این رقم در نیمه دوم سال به فوریت تخصیص داده شود و تلاش کنیم تا تمام واحدهای تولیدی از یارانه سود تسهیلات اعطایی برای ارزان تر شدن هزینه‌ مالی اجرای طرح‌ها بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه مالیات یک امر لازم است، خطاب به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه گفت: اخذ مالیات در شرایطی که با افزایش قیمت مواد اولیه روبرو هستیم، باید در یک مدت کوتاه و به طور خاص تعطیل شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود:‌ ما به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم، ۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات کشور یک جا حذف شود، اما با توجه به اینکه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط حجم قابل توجهی از اشتغال را دارند، پیشنهاد می‌کنیم مالیات دریافتی ارزش افزوده آنها را صفر کنیم تا شرایط مطلوبی برای تولید و عرضه آنها ایجاد شود.

شریعتمداری همچنین به مشکلات صنایع کوچک و متوسط از منظر تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: هیچ واحد صنعتی معتقد نیست که سهم خود را به صندوق‌ها پرداخت نکند، اما در شرایط کنونی و شرایط خاص باید حمایت شوند و در بخش‌هایی از معوقات آنها بازنگری شود که البته همه اینها نیازمند قانون است.

وی اظهار داشت: در شرایطی که مقام معظم رهبری دستور تشکیل شورای هماهنگی سران قوا برای تصمیم‌گیری‌های موقت و حل مشکلات مالی فعالیت‌های اقتصادی کشور را داد، این امر یک نقطه امید برای تولیدگران است و امروز تولیدگران به شما نه فقط به عنوان رئیس مجلس بلکه به عنوان عضوی از آن شورای سه نفره که تصمیماتش در حکم قانون است و می‌تواند شرایط مطلوبی را برای کشور رقم بزند، نگاه می‌کنند.

وزیر صنعت معدن و تجارت افزود:‌در زمینه حمایت از فعالیت‌های مالی واحدهای کوچک و متوسط وزارت صنعت صندوق حمایت از صنایع کوچک را ایجاد کرده که این صندوق می‌تواند ضمانت‌هایی را برای واحدهای کوچک صادر کند تا اخذ وام برای آنها سهل‌تر شود، ضمن آنکه دریافت وام نیازمند وثیقه نیست.

شریعتمداری با بیان اینکه حجم منابع صندوق محدود است، اظهار داشت: ما تقاضا داریم، بخشی از منابع بودجه برای حمایت از صندوق، قرار گیرد تا بدین وسیله ۱۵ درصد منابع صندوق، ضمانت نامه صادر شود و بانک‌ها بتوانند به راحتی منابع مالی در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از بانک اختصاصی برای صنایع کوچک و متوسط برخوردار هستند، گفت: این بانک به صورت تخصصی موضوعات مربوط به تامین مالی صنایع کوچک و متوسط را انجام می‌دهد.

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: در این راستا من با آقای کرباسیان مذاکراتی انجام داده‌ام تا در صورت امکان با تغییر در اساسنامه یکی از بانک‌ها، آن بانک ماموریت به عهده بگیرد تا در کنار صندوق حمایت از صنایع کوچک به عنوان بانک حمایت از صنایع کوچک عمل کند.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: امروز بالغ بر ۴۰ هزار و ۱۹۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی، پروانه بهره‌برداری دارند که با بررسی آمارها برآورد می‌شود نزدیک ۶۲ ونیم درصد از این واحدها بین ۲۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت کار می‌کنند و بقیه یا تعطیل هستند یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد از اشتغال صنعتی کشور در بخش صنایع کوچک و متوسط است، گفت: همچنین ۱۶٫۸ درصد ارزش افزوده تولید ناخالص مربوط به این بخش است و ۱۷ درصد تولیدات را واحدهای کوچک و متوسط انجام می‌دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

فروشگاه